keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Ketterä Kaveri



Meillä asustaa täällä pienen pieni apinanpoika. Poika joka kiipeää paikkaan kun paikkaan ja vaikka muksahtais alas niin ei muuta kuin uutta yritystä kehiin. Tätä kiipeilyä on nyt jatkunut monta kuukautta. Mitkään kiellot, torumiset, houkuttelut, uhkailut, lahjonnat tai mitä näitä nyt on, EI AUTA. Kaikki kortit on otettu käyttöön ja kiipeily sen kun jatkuu. By the way, näin jälkikäteen ajateltuna, oli virhe ottaa näkyvät kahvat keittiön laatikoihin (vink vink taloa rakentavat tai keittiötä remppaavat perheelliset; piilokahvat on aika jees juttu näiden pieneten kanssa), sillä niitä pitkin on aika helppo kiivetä.

Mä alan olla aika kyllästynyt tähän kiipeilyyn. Meille kylään tulevat ihmiset kauhistelee kun tämä pikku-apina taiteilee pitkin keittiön tasoja ja katsovat mua tyyliin "etkö sä aio tehdä mitään?" jonka jälkeen menevät itse nostamaan ipanan pois pöydältä. Mä en vaan oikeesti enää edes jaksa välittää, ellei meneillään ole joku astetta suurempi trapetsitaiteilu tyyliin eteisen liukukaappien takana olevilla korihyllyillä. Mä alan olla niin tottunut tuohon kiipeilyyn, ettei kaikki enää edes hetkauta. Ja ehkä sekin vaikuttaa, että tuosta on tässä kuukausien mittaan kasvanut myös melko ketterä, eikä vahinkoja ole paljoa sattunut. Sieltä se tulee banaani kädessään keittiöstä, jonka on juuri kiivennyt hakemaan työpöydältä itselleen. Tää on vaan mulle niin arkipäivää.

Tämä pienimies myös osaa tällä hetkellä kaiken itse. Mitään ei saa auttaa tai raivarit on taattu. Yleensä äL tulee aina aamuisin kun herää, suoraan meidän sänkyyn herättämään meitä. Nyt muutamana aamuna mä olen herännyt siihen kun keittiössä kolisee. Mitäpä siellä tapahtuu? Pikkumies keittää kahvia äitille ja iskälle; kahvinpuruja siellä täällä ja vettäkin on koitettu laittaa sinne säiliöön ja perään tokaisu; "nää(=mää) itte ossaa!"  Melko omatoimista eikä oikeen voi edes olla aina kiukkuinen kun toinen niin hyvää ajattelee, vaikka mieli kyllä tekis.

Koska tämä kiipeily aiheuttaa mulle myös paljon ylimääräistä siivousta, kun milloin on kahvinpurut pöydillä tai mannaryynit lattialla, niin aiheuttaa tää mulle myös harmaita hiuksiakin. Kauhistelut saa mut jo vaan ärsyyntymään, sillä mitä mä voisin enää tehdä? Köyttää tuon lapsen kiinni tuoliin ja laittaa viettämään siinä päivänsä? Tai lukita omaan huoneeseensa? Jos teidän Pasi-Petteri ei kiipeile, niin ei se tarkoita sitä, että mä jotenkin kasvattaisin mun lastani huonommin. En mä ole häntä opettanut kiipeilemään ja joo, en ole myöskään saanut kitkettyä sitä pois. Mutta ole hyvä, jos olet niin paljon parempi äiti, niin sopii tulla yrittämään. Mun keinot on ainakin jo käytetty. Tuntuu, että tää on taas yks niistä äitiyden mittareista. Jos sun lapses ei kiipeile, oot perfect mama. Ja mitä se kauhistelu sitten auttaa? Ei se ainakaan tuolta yliaktiiviselta energiapakkaukselta yhtään kiipeilyvimmaa pois vie. Kai tämä on nyt sitten hetken aikaa tätä ja se on vaan kestettävä, nämä kauhistelut mukaanlukien... 

Kiitos ja anteeksi!



8 kommenttia:

  1. Voi meilläkin oli tuollainen kiipeilyvaihe ja on välillä vieläkin, jos äiti ei ehdi tarpeeksi ajoissa paikalle. Huoh! Tsempit sinne! :)

    VastaaPoista
  2. Mun lapsi kiipeilee ja oon siitä ylpeä. :D Tottakai saa olla tarkkana ja joskus pidätellä hermojaan, mut en mä voi kun ihailla tota voimaa, ketteryyttä ja motorisuutta. Selvästi kuitenkin tuntee rajansa, ja meillä haaverit ei satu näissä urheilusuorituksissa, vaan niissä arkisissa asioissa, joita muutenkin tehdään sen 30 kertaa päivässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mäkään tätä häpeä, mutta joskus on vaan kaikilta ihmettelyiltä ja toisten huokailuilta vaikea olla ylpeäkään. :/ mutta en ole siis ainoa, Jes! :D miks musta tuntuu et kaveripiirissä ja sukulaisten keskellä meidän poika on kuitenkin ainoa laatuaan. Sitten ihmetellään yhdessä kovaan ääneen, miksi se tekee noin? välillä nää ihmettelyt naurattaa, välillä ne saa mut kuitenkin ärsyyntymään, koska mun mielestä tää ei oo mikään maailmanloppu. :D

      Poista
    2. No ei ookkaan. :) Parasta on kun puistossa joku vieras äiti koittaa sanoa et hei kato mitä sun lapsi tekee ja mä oon vaan et joo, kappas vaan. :D Meillä on kiipeilty varmaan jo ennen kun lähdettiin kävelemään, joten kokemusta on!

      Poista
    3. Haha! :D nää on just niitä tilanteita kun tirskun itsekseni! :D

      Poista
  3. Ymmärrän että välillä menee hermot. Mutta ajattelepa asian toista puolta, lapsesi on ketterä, kekseliäs, oma-aloitteinen ja motorisesti taitava. Äläkä yhtään huoli, naarmut ja kolhut kuuluu lapsuuteen. Olen itse ollut lapsena kiipeilijä ja poikani näyttää seuraavan jälkijäni :) olen siitä vain ylpeä. Ole ihmeessä sinäkin :) ei poikasi enään kaksikymppisenä kiipeile pöydille ;) joten mitä se haittaa kunhan ei itseään pahemmin satuta ja paikat kestää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä annoin ehkä ymmärtää itseni vähän väärin. Mua ei tää kiipeily häiritse, vaan lähinnä se miten muut ihmiset saa mulle huonon fiiliksen sillä etten ns. välitä, että poika kiipeilee ja annan hänen taiteilla omiaan. Hermot menee lähinnä välillä niihin sotkuihin mitä tää kiipeily aiheuttaa. :D ja nimenomaan just näin, mitä sitten jos hän nyt kiipeilee, ei varmasti touhuile samaa enää täysikäsenä. :) kiitos kommentistasi! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi ❤️