tiistai 14. huhtikuuta 2015

Onks pakko, jos ei haluu?




Mä en oo oikeesti varmaan edes muistanut mainita, että tää Mama palaa työelämään ihan näillä näppäimillä, tarkalleen ottaen reilu kolmen viikon päästä. Oon aiemminkin jo puhunut, miten äN on ollut aika tissitakiainen, eikä mitkään pullot ja nokkamukit oo oikeen kelvanneet. Nyt viikonloppuna kun olin lapsimessuilla yksikseni, niin harjoiteltiin pikkumiehen kanssa jo vähän ennen viikonloppua taas miten se nokkamukista juonti oikeen menee. Yllätyin kun minimies vetelikin korviketta nokkamukista kuin vanha tekijä. Woot, mitä nyt tapahtuu? Tuo pieni mies joka on sylkenyt pullon kuin pullon ja nokkamukin kuin nokkamukin suustaan ilmeellä "en varmana juo", joi kuin joikin yhtäkkiä nokkamukia. Muutamana päivänä annoin sekä rintaa, että nokkamukia, harjoitellen ja ajatuksena, että rinta voisi pian jäädä, kun työpäivätkin jo kolkuttelee ovella. Tulikin uusi ongelma. äN ei yhtäkkiä suostunut syömään. Istuu nätisti syöttötuolissa, syö itse sormiruokaa, mutta mitä tahansa mä hänelle yritin lusikalla antaa, alkoi aivan armoton huuto ja selkä karrella poika yritti poukkoilla pois syöttötuolista. Tätä menoa jatkui läpi viikonlopun ja mä toivottomana mietin mitä tämä oikeen tarkoittaa? Poika joka on koko ajan omannut maailman parhaimman ruoka-halun ei yhtäkkiä suostu syömään? Tuleeko hänelle nyt sitten hampaita? -Yhtäkään tulevaa nököä en kuitenkaan paikallistanut. Hän on vähän flunssainen, joten olisiko sitten vain kurkkukipua? -Flunssan vuoksikaan ei kuitenkaan olla vielä näin kauan oltu syömättä. Eikö hän sitten tykkää uudesta reseptistäni, jota käytin hänen tekemäänsä ruokaan? -Koitin luotto luomu purkkiruokaa, jota olen hänelle antanut, jos ollaan oltu jossain liikenteessä; eipä kelvannut sekään vaan sama meno selkä karrella syöttötuolissa. Mikä siis neuvoksi?

Kun poika oli hetken selkä karrella huutanut syöttötuolissaan ja ne minun vaivalloisesti yrittämäni kolme lusikallista ruokaa oli pitkin hänen naamaansa, päätin ottaa pojan syliin ja rauhoitella häntä. Sylissä hän rauhoittui melkein heti ja osoitti kuitenkin kiinnostusta ruokaa kohtaan. Jostain kumman syystä mä päätin kokeilla maistuisiko se ruoka kuitenkin minun sylissäni. Suu ammollaan poika söi koko lautasellisen laittamatta yhtään hanttiin ja välillä nojaten päällään rintaani. Ei ole totta. Raukka pieni ilmeisesti kokee pientä tuskaa siitä, että pitäisi alkaa lopettamaan imetystä, hän kun on tottunut, että ruokaa tulee äidin lähellä myös. Nyt mua säälittää, mua harmittaa, mua itkettää ja mä tunnen itseni itsekkääksi. Onko hän nyt vielä valmis tähän yhtään? Ja minä typerä päätän hänen puolestaan, että nyt loppuu tissittely. Tää on vaikeeta, tosi vaikeeta. Toisinaan musta tuntuu, että ei sieltä mitään edes oikeen enää tule ja pitkän aikaa olen jo tehnyt puurot korvikkeeseen taatakseni, että hän edes jonkun verran sitä maitoa saa. Välillä kun tuntuu, että toinen lussuttaa ihan tyhjää tissiä. Mulla ei ole kokemusta tälläisestä yhtään, sillä esikoinen päätti itse aikoinaan 7,5kk iässä, että nyt loppuu tissittelyt. Se oli loppupeleissä aika helppoa, vaikka silloin pahalta tuntuikin, kun olin jotenkin etukäteen päättänyt imettäväni ainakin 1-vuotiaaksi asti. Mutta pahemmalta tämä nyt tuntuu. Mielessä onkin nyt pyörinyt, että lopetanko vain päiväimetykset ja jatkan aamu- ja iltaimetyksiä. Tää on ihan syvältä, enkä tiedä haluanko tätä enää itsekkään. Pakon edessä kuitenkin tämä on tehtävä, sillä töihinpaluu alkaa olla yllättävän lähellä.

Miten ihmeessä mä saisin hoidettua tämän vieroituksen niin, että meillä molemmilla olisi hyvä olla?



 

10 kommenttia:

  1. Miksi imetys pitäisi lopettaa työssäkäynnin vuoksi?

    http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystukilista/imettavan-aidin-elamaa/464-imetys-ja-tyossakaynti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä mä ajattelin, että kun sitä maitoa tulee jo nyt niin hintsusti, loppuisi se oikeastaan kokonaan. :/ kiitos linkistä, tästä oli apua! :)

      Poista
  2. Vieroitus ja töihinpaluu (=äidin yhtäkkinen poissaolo, rutiinien muutos) samaan syssyyn voi olla noin pienella aika rankka kokemus! Jatka ihmeessä imetystä, jos yhtään mietit sitä! Tsemppiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä! Uskonkin, että näillä fiiliksillä en pysty tätä nyt kokonaan lopettamaan vaan jatkan sen minkä työpäiviltä kykenen.. :)

      Poista
  3. Mä en imettänyt tyttöjä ollenkaan, mutta silti meillä on välillä kausia kun syöttötuolissa vaan huudetaan selkä kaarella ja vaan sylissä kelpaa syödä. Ja ei tarvii olla edes äidin syli. Isin tai mumminkin kelpaa. Eli ei välttämättä ole protestia imetyksen lopettamista kohtaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo täähän on ihan sellasta jossittelua. Ei tuon ikäisestä lapsesta voi koskaan varmaksi tietää mistä mikäkin johtuu. :) jotenkin se vaan tuli mieleen kun sylissä syö ilman huutoja nätisti ja välillä kääntää päänsä nojaten rintaan. Ja tää tosiaan alkoi heti kun otettiin nokkamuki tähän inetyksen rinnalle käyttöön. :/ toivotaan että tää menee kuitenkin pian ohi! :)

      Poista
  4. Mun 11kk poikaa ei oo imetetty enää pitkään aikaan ja ihan samanlainen kausi oli just meilläkin. Taustalla oli korvatulehdusta, hampaita ja vielä mahatautikin mutta ruokailu meni aivan mahdottomaksi meillä. Nimenomaan syöttötuoli, mummin syli ja varsinkin lusikka sai sen aikaan ja kun raivari iski, oli turha luulla syöttävänsä pojalle mitään. Mä sain nettimammoilta kullanarvoisen vinkin, ja me pärjättiin jonkin aikaa niillä pussissa olevilla soseilla. Kun se raivon aihe, lusikka oli pois pelistä, homma sujui laakista paremmin. En myöskään pakottanut poikaa tuoliin vaan konttailin sen perässä lattialla syöttämässä. Kuulostaa idioottimaiselta mutta halusin kokeilla kaikkea. Tuo vaihe oli meillä jonkun pari viikkoa pitkä ja nyt menee taas hyvin. Nykyään poika haluaa ruokailun lomassa vettä, sitä tarjoillaan joko nokkamukista tai tavallisesta.
    Mun sisäinen keittiöpsykologi ei yhdistä tuota sylissä syömistä siihen imetyksen lopetteluun vaan enemmin siihen, että tilanne on eri kuin yleensä. Harhautus toimii...
    Tsemppiä ruokaraivon taltuttamiseen ja töihinpaluuseen! Koita olla stressaamatta liikoja, se hankaloittaa näiden pienten kanssa kaikkea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä myös kelpaa kaikki itse syötynä, mukaan lukien mm. tuollaisissa pusseissa olevat smoothiet. Meidän esikoinen on aina ollut todella kehno syömään, joten nää taistot ei sinänsä ole mulle uutta. Lähinnä vaan se, kun tämä nuorempi tapaus on aina syönyt kuin hevonen, niin ihmetyttää, että mitäs nyt? Mikä sai aikaan moisen lakkoilun?! Mutta tosiaan, niin kuin sanoit, kai tämä on vain jonkinmoinen kausi, mikä on nyt meneillään täällä. Kiitos vinkeistä ja tsempeistä ja yritän olla stressaamatta, aina se ei vaan tunnu tässä tilanteessa olevan helppoa kun töihinpaluu häämöttää, enkä haluais, että hoidossa menis ruokailut näin kehnosti. No toivotaan parasta ja kiitos kommentistasi. :)

      Poista
  5. Minäkin suosittelen jatkamaan imettämistä vaikka töihin palaatkin :) On lapselle sitten jotakin tuttua vielä, ettei tulee liikaa muutoksia kerralla. Meneekö hän hoitoon vai jääkö isän kanssa kotiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiia, olenkin nyt päättänyt, että jatkan osittain ja saa nokkamukista korviketta mun ollessa töissä. Syy miksi ensin olin lopettamassa kokonaan, oli tosiaan se, ettei tämä pieni mies alkuun suostunut ottaa nokkamukia lainkaan, enkä olisi halunnut tilannetta, että olisin töissä eikä hän olisi juonut sillä aikaa mitään. :/ Mutta nyt tosiaan mukista juominen on alkanut sujumaan jo mukavasti, joten mennään nyt molemmilla, sekä rinnalla, että nokkamukilla. Pojat menevät hoitoon. :)

      Poista

Kiitos kommentistasi ❤️