perjantai 9. tammikuuta 2015

Äiti töihin?

Mua ahdistaa!! Mä en osaa päättää mitä mä haluaisin tehdä äitiysloman päätyttyä?! Mennäkkö töihin vai jäädäkkö muutamaksi kuukaudeksi kotiin? Toinen jalka on jo palaamassa työelämään intoa puhkuen, mutta toinen jalka vetää stoppia taakseppäin. Kun se äitin vauva on vielä niin kovin pieni. Ja niin kamalan paljon vielä äitin peräänkin. Ihan hirveen ristiriitaiset tunteet, enkä tiedä pitääkö mun vetää pitkää tikkua, jotta pääsen johonkin tulokseen?!



Jos töihin palaan heti äitiysloman päätyttyä, niin perhepäivähoitopaikan mä haluan lapsille ehdottomasti. En todellakaan halua laittaa päiväkotiin äN:nää vielä. Sitä en sitten tiedä, että paljonko perhepäiväpaikkoja täällä meidän paikkakunnalla on vapaana. Pakko niitä on alkaa varmuuden vuoksi jo kyselemään.



äL alkaa jo aikapaljon kaivatakkin ikäistänsä seuraa, että hänet mielellään hoitoon vienkin, sillä tiedän, että hän varmastikkin siitä nauttii. Mutta kuuluuko oikeasti alle vuoden ikäinen erottaa jo äidistään? Vaikka kyse onkin vain työpäivistä niin silti! Mä varmaan ottaisin tän paljon rennommin, jos ei tätä tarvis päättää jo näin aikasin (mun siis pitää jo ilmoittaa töihin jäänkö hoitovapaalle), jotta äN kerkisi vähän kasvaa, eikä tuntuis niin pikkuiselta ja avuttomalta enää.



Miten tää voikin olla niin vaikeaa? Jotenkin mä kaipaan jo sellaista omaa aikaa ja aikuista seuraa enemmän päiviin. Ja siis pelkkä työhönpaluu vaan innostaa ihan hirveästi. Mä oon niin täynnä motivaatiota, etten pysty sitä edes sanoin kuvailemaan. Mut sit mun takaraivoon palaa pikku äN:n kasvot. Äitin vauva! Wää!!

Minkä ikäisenä teidän lapset on menneet päivähoitoon?

Vertaistukea? Kannattaako lapsi laittaa heti äitiysloman loputtua hoitoon? Plussat ja miinukset?



Ps. Muistakaa osallistua IpanaHippojen perhelipun arvontaan, joka päättyy sunnuntaina!


10 kommenttia:

  1. Esikoinen vietti päivähoidossa joitakin päiviä kuukaudessa hoidossa reilun vuoden ikäisestä alkaen. Itse asiassa omassa kommenttikentässäni tässä päivähoitopostauksessa selitin meidän hoitohistoriaa tarkemmin ja ajatuksia siitä miten tulevaisuudessa ehkä lasten hoito järjestetään. :)

    Muuten tavoitteena meillä on, että nyt lapset saisivat olla kotihoidossa siihen asti, kun kuopus menee eskariin. Toki pari vuotias jo tarvitsee (ainakin meillä) ikäistään seuraa ja siihen esim. tuo kerho /osapäivähoito on ollut todella hyvä ratkaisu.

    Ja minä menen töihin, jos jostain töitä saan. Sitten puolestaan puoliso saa viettää aikaa kotona lasten kanssa. :) Jos ei niin, jumitan sitten itse kotona siihen asti ja siten kun jaksan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo me ollaan myös käyty seurakunnan kerhoissa ja lisäks lapsijumpissa. :) mut välillä tuntuu, ettei sekään riitä. Mulla on työ josta pidän ihan hirmuisesti ja mitä en tosiaan tahdo menettää. Tässä punnitaan nyt eri vaihtoehtoja. Isovanhemmalle kyllä ennemmin laittaisin hetkeksi näin pienen hoitoon ennen päivähoitoa, mutta katsotaan mitä tässä nyt tapahtuu.

      Poista
    2. Juu. Lähinnä siis nimenomaan tuohon päivähoitoon liittyen linkitin tuon oman postauksen ja nimenomaan siellä lopussa olevat kommenttini, kun kysyit vertaistukea ja sitä kannattaako lapsi laittaa heti äitiysloman loputtua hoitoon - plussia ja miinuksia. :) Että sieltä siis löytyy pidemmästi omaa pohdintaani päivähoidosta ja siitä miten meillä esikoinen viihtyi kun tuolloin vuosikkaana aloitti.

      Ja sitten minua kiinnostaisi kuulla, mitä ja minkälaista työtä teet tai mitä puolisosi tekee? :) Siis itsekin töistä haaveilen eikä ole tarkoitus siksi kysellä että tuomitsisin tai syyllistäisin. Ja entä voisiko tosiaan puoliso jäädä vuorostaan kotiin?

      Poista
    3. En kerinnyt vielä käydä lukemassa postaustasi ja vastasin vain kommenttisi pohjalta. Yritän tänään illalla ehtiä lukemaan. :)

      Mä teen toimistotöitä ja mun mies on myyntiedustaja. Mun mies tienaa puolet enemmän kuin minä, joten hänen kotiin jääminen ei ole edes vaihtoehto. :)

      Käyn vielä lukemassa tuon sun postauksen. :)

      Poista
  2. Meillä Joonatan aloitti päiväkodin 1v1kk ikäisenä. Mulla tietty työnkuva vaikutti hieman aloitusajankohtaan. Mutta hetkeäkään ei olla kaduttu!

    Meillä päiväkoti oli ehdoton, jotta poika saa ikäistään seuraa ja päätökseen myös vaikutti lapsille rakennetut tilat ja usea hoitaja. Näin hoitajista varmasti joku on "samalla aaltopituudella" pojan kanssa, mikäli joku hoitajista olisi epämiellyttävä. Joonatan on viihtynyt todella hyvin (nyt loman jälkeen äidin lähtiessä tulee pikkuitku) ja selvästi nauttii päiväkodista. Meillä ei myöskään ole Porissa tuttuja, joten koettiin oman ikäinen seura tärkeäksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun kerroit näinkin positiivisista kokemuksistasi. Jotenkin musta tuntuu, että mitä pienempi, niin sitä helpommin menee hoitoon laitto. En tie sit oonko ihan väärässä?! Mut jotenkin tuntuu, että tuo 2v on tällä hetkellä niin äidin perään kuitenkin, ettei millään jäisi mihinkään lapsiparkkeihin yms. vaikka kuitenkin omanikäistä seuraa kaipaa. Ristiriidassa tämäkin! :/

      Poista
  3. Minä en veisi niin pienenä. Lapsi on vain kerran lapsi ja pieni. <3 Töitä ehtii aina tehdä...

    VastaaPoista
  4. Meillä meni 1,5v:nä pph:toon. Oon tykännyt! Onneksi sain aloittaa lyhennetyllä työajalla, niin oikeastaan olen nauttinut tästä. Nyt takana siis 3kk :)

    VastaaPoista
  5. En minä veisi noin pientä, en millään.. Ne kasvaa niin äkkiä. Ehdit tehdä vielä monta vuotta töitä, mutta lapset on näin pieniä vielä hetken..<3
    Uskon, että kukaan ei myöhemmin elämässään kadu sitä, että on viettänyt lasten kanssa kotona kallisarvoista aikaa. Sen sijaan sitä, että vie liian pienen hoitoon, on varmasti moni katunut.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi ❤️