maanantai 23. kesäkuuta 2014

Lapsen Yksityisyydensuoja

Tää on pyörinyt lähiaikoina mun mielessä. Onko reilua levittää omasta lapsesta kuvia netissä julkisesti, kun toinen ei sitä vielä ymmärrä ja pysty siihen vaikuttamaan? Blogia perustaessani päätin, että en lapsistani tule blogiin lisäämään kasvokuvia lainkaan. Jossakin vaiheessa kuitenkin aloin miettimään vaikuttaako blogini jotenkin tylsältä kuvien kuvauskulman vuoksi?! Olisiko blogini mielenkiintoisempi jos julkaisen ihan reilusti vaan meidän pärstäkuvat?! Pohtiessani tätä juttelin asiasta myös Hoon kanssa ja hän oli asiasta sitä mieltä, että kunhan en lapsista jaa mitään noloja kuvia niin hänestä se on ihan fine. Päätimme siis yhdessä, että pärstämme jaetaan kuitenkin kuvat tarkkaan harkiten mitä julkaistaan. Nyt kuitenkin jälkikäteen tää asia on taas mietityttänyt.




Oltiin viime viikolla Lucaksen kanssa Mehukatti-areenalla mun vanhan työkaverin ja hänen poikansa kanssa. Lucaksella oli taas niin paljon virtaa, että mä en kameralla meinannut perässä pysyä ja kaikki kuvat onkin melkeen sellasia, että niissä ei paljoa pärstää näy. Ajattelinkin nyt kun tää asia mun mielessä on pyörinyt niin julkaista nää kuvat ja kysyä teidän mielipidettä asiasta.

Mitä mieltä olette lasten naamakuvien julkaisemisesta blogissa? 

Tekeekö tämänkaltaiset kuvat blogista tylsän?

Mietinkö mä nyt vaan ihan liikaa ja turhaa tätä asiaa?

Joo paljon kysymyksiä, mut toivottavasti saan ainakin yhtä paljon vastauksia, sillä tää ei jätä mua nyt hetkeksikään rauhaan.

Mitä siis tuumaatte?

❤️annieweliina

10 kommenttia:

  1. Moni kummastelee ja ajattelee tolla tavalla kuin sinä. Mutta silti jossain vaiheessa niitä lapsen kuvia tulee julki kuitenkii! :) Itte olin aikoinaan samaa mieltä, ennenkun poika synty, nyt on 3v. Mä sanoin monesti, ettei tuu kuvia nettiin, ei multa eikä muiltakaan... Mutta nyt on niin blogissa kuin facebookissa, ja muillakin sivuilla. Mun mielipide on se, että se on ihan turhaa ajatella tolla tavalla. Itte ainakin kirjotan blogia, niinku päiväkirjaa kirjottais :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä mäkin oon pohtinut, että turhaan varmaan vaan mietin liikaa. Itekkin kun aika pitkälti kirjottelen niin kuin päiväkirjaa... :)

      Poista
  2. Samaa olen pohtinut minäkin. Päätimme julkaista kasvokuvia lapsestamme leiman kanssa. Tulin siihen tulokseen koska kyllähän minä lapsen vien kauppaankin ilman paperipussia ja sosiaalinen media on nykypäivää. Kasvot ovat kasvot ja ne näkyvät missä ikinä liikkuukin. En näe nettinä sen pahempana. Kunhan kuvat eivät ole noloja. Ymmärrän toki jos joku ei jaa.

    Jos olet sitä mieltä että lapsen kuvien julkaisu on eettisesti väärin niin sitten ehkä sinuna en laittaisi niitä blogiin vain koska blogi olisi mahdollisesti mielenkiintoisempi. Omasta mielestäni blogeista mielenkiintoisen tekee sisältö ja teksti. Kuvat ovat kiva lisä. Minua ei häiritse kasvottomuus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä vertaus tuo, että viehän sen lapsen kauppaankin ilman paperipussia päässä. :)

      Ehkä vähän liikaa nyt tekstissäni kärjistin tuota blogin tylsyyttä, lähinnä siis vaan koin itse kuvat tylsiksi ja halusin jakaa kivempia kuvia. Ehkä oikea kysymysmuoto olisi ollut juuri tuo, että häiritseekö kasvottomuus?!

      Taidan minäkin jatkossa jakaa kuvat leima kasvojen edessä, tuo "paperipussissa kauppaan" sai mut taas ajattelemaan toisella tavalla.

      Kiitos kommentistasi! ❤️

      Poista
  3. Itse julkaisen lapsen kasvot, koska en näe siinä mitään pahaa. Merkkaan kuitenkin kuvat yleensä kasvojen kohdalta, ettei kuvat joudu vääriin käsiin ja tarkoituksiin niin herkästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri tämän vuoksi julkaisen minäkin siis jatkossa kuvat leima kasvojen edessä. :)

      Poista
  4. Itse en oikeastaan julkaise missään lapsen naamakuvia, ja harvat kuvat mitä on, ovat usein sivusta otettuja. En kylläkään kirjoita blogia. Olen usein kyllä miettiny että jos kirjoittaisin, en silti muuttaisi toimintaani. Mun mielestä blogit joissa en ole lapsien kasvoja nähnyt, on yhtä mielenkiintoisia kuin kuvalliset. En kuvien takia niitä lue. Mun mielestä mulla ei ole oikeutta julkasta kuvia toisesta ihmisestä, ilman hyväksyntää. Vaikka olisin henkilön vanhempi:D En itekkään tykkää kun joku lisää kuvia mun naamasta ilman kysymistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on just niin kakspiippunen juttu. Toisaalta ei välttämättä edes lapsen vanhempana ole oikeutta laittaa kuvia internetin ihmeelliseen maailmaan, mutta sitten taas se että se ehkä alkaa olla tätä päivää kuitenkin saa mut taas ajattelemaan toisin... Tää on just niin hankala juttu että! :D

      Poista
  5. Mä en ole laittanut kasvokuvia blogiin enkä facebookiin (en tiedä ootko kiinnittänyt huomioita). Olisihan niitä ihania kuvia vaikka kuinka, joita olisi ihana jakaa muiden kanssa. Meillä on ainakin toistaiseksi päädytty tähän ratkaisuun lähinnä sen takia, että mies ei sosiaalisessa mediassa pyöri, joten jätettiin yhteinen lapsi myös sen ulkopuolelle.

    Mutta eihän tähän tosiaan ole yksioikoista vastausta. Teet niin kuin itse parhaaksi näet :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon itseasiassa huomannut joo. Sun kuvat pojasta on silti tosi kivoja, mä jotenkin koin, etten osannut kuvata kasvotta noin kivoja kuvia. :)

      Kasvot on siis meillä edelleen näkyvissä, mut täytyy sanoa, että tarkkaan harkitsen mitä julkaisen. :)

      Poista

Kiitos kommentistasi ❤️