perjantai 29. elokuuta 2014

Vasenkätinen

Kun Lucas opetteli itse syömään, huomasin hänen aina ottavan lusikan vasempaan käteen. Silloin aloin pikkuhiljaa tajuta hänen olevan vasenkätinen. Neuvolassa siitä terkalle silloin aikoinaan ohimennen mainitsin ja hän sanoi, että kaikista vasenkätisistä tulee jollain tavalla taiteellisesti lahjakkaita. Mitäköhän se sitten meidän pikkumiehen kohdalla tulee tarkoittamaan? Tuleeko hänestä hyvä piirtämään vai tuleeko hänestä jotenkin musiikillisesti lahjakas?! Vai mitä se tulee olemaan? Jännä nähdä! :)

Mä itse olen oikeakätinen ja mun piirustustaidot ovat sitä tikku-ukko luokkaa. Musiikkiluokalla mä olen ollut melkeen koko ikäni, mutten silti voi väittää olevani musiikillisesti lahjakas. IsiHoo on myös oikeakätinen. Eli vasenkätisyys ei kyllä myöskään johdu mistään perintötekijöistä. Neuvolassa sitäkin kummasteltiin, että eikö kumpikaan meistä vanhemmista ole vasenkätinen? :D



Jossain vaiheessa mä yritin aina antaa ensin sitä lusikkaa, lapiota, kynää tai mikä nyt ikinä se annettava tavara onkaan, hänen oikeaan käteensä. Silloin alussa opetellessa hän käytti vielä välillä oikeaa ja välillä taas vasenta, mutta nykyään hän vaihtaa tavaran heti oikeasta vasempaan käteensä. Nykyään mä myös annan tavaran hänelle suoraan jo vasempaan käteen ja lusikan laitan lautaselle aina vasemmalle puolelle.

Kuulin taannoin, että lapsen kätisyyttä ei näin pienenä vielä pysty varmasti sanomaan, vaan että se voisi muuttua vielä ennen pitkään toiseksi. Neuvolalääkäriltä mielenkiinnosta sitä kysäisin ja hän sanoi, että jos L sen tavaran itse vaihtaa toiseen käteen kun sen oikeaan antaa, niin todennäköisesti vasenkätisyys on kyllä tullut jäädäkseen. Voiko kätisyys siis oikeasti muuttua iän myötä?



Mua siis ei tosiaan haittaa kumman kätinen mun lapsi on, eihän sillä ole mitään väliä, mutta mielenkiinnosta mä haluaisin tietää, että millaisia taiteen lahjakkuuksia muilla vasenkätisillä on? Vai onko lainkaan?

Pitääkö siis tää neuvolan terkan kertoma juttu paikkaansa, että vasenkätiset on taiteellisesti lahjakkaita?! Vai onko se täysin huuhaata?!! :)

Ihanaa viikonloppua kaikille!❤️

❤️annieweliina

Ps. Muistakaa osallistua Babyboom & Kids lippujen arvontaan, aikaa on vielä muutama päivä!

2 kommenttia:

  1. Mun pikkuveli on vasuri ja taiteelliset lahjat on siunaantuneet perheessä kyllä kaikille muille :D Samoin työkaverini on vasenkätinen ja sama homma, ei taiteellisuudesta tietoakaan :D

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi ❤️