tiistai 21. lokakuuta 2014

Operaatio leikkikeittiön tuunaus

Lucas on ollut aina ihan innoissaan leikkikeittiön kimpussa kun sellainen on jossakin ollut. Mä olin haaveillut hänelle ikean leikkikeittiöstä pitkään, mutta mua suoraansanottuna inhotti sen väritys. Lucaksen huoneessa kaikki kalusteet on mustia ja aloinkin googlettaa keittiön maalaamista. Löysin tieni &Something Daily -blogiin, jossa Emmi oli toteuttanut samanmoisen projektin, tosin maalaamalla hieman eri väreillä. Tämän innoittamana minäkin päätin tarttua tuumasta toimeen.

Mammat, Pappat, Mumma ja Vaari, sekä me siis ostettiin Lucakselle tämä keittiö nimpparilahjaksi ja mä kävin ostamassa maalit ja hioin ja maalasin keittiön ennen kasaamista. Hiominen olikin yllätyävän tuskaista puuhaa ja kannattaakin toteuttaa melko karhealla hiekkapaperilla. Mä käytin ensin liian hienoa hiekkapaperia ja sillä kesti ikuisuus. Hoo tuli hiomaan viimeiset pari levyä, sillä mun ranne meinasi sanoa itseään irti ja otti karkeamman hiekkapaperin käyttöön jolla se onnistuikin hetkessä. Rikoin siis puunvärisistä osista hiekkapaperilla vain pinnan, jonka jälkeen maalasin ne kertaalleen mustalla tikkurilan helmi -kalustemaalilla. Ensin ne puolet jotka tulee näkyviin ja viimeisenä ne puolet, jotka jää ns. piiloon. Mikron sisällä olevan valkoiseksi maalatun mikrolautasen peitin teipeillä ennen maalausta, sillä halusin sen kuitenkin säilyttää.






Tähän projektiin mulla kuluin n.15€, jotka meni maaliin ja hiekkapaperiin. Ostin kaikkein pienimmän purkin maalia (sillä seuraava koko olisi ollut 1l ja siitä olisi jäänyt yli ihan mielettömästi) ja se riitti mainiosti kunhan maalia käytti tarkoin. Keittiön sisälle jäävät osat maalasin hennommin kuin ulkopuolet. Itse maalaaminen oli tosi hankalaa sillä jos pensselillä painoi liikaa se jätti jälkeensä vaaleita viiruja maalauksen lopputulokseen. Todennäköisesti siis vaaleaksi maalaaminen on paljon helpompaa kuin tummaksi maalaaminen, sillä jäljet eivät varmastikaan erotu vaaleasta yhtä hyvin. Joutusinkin aika lailla sutimaan ennen kuin lopputulos oli tälle perfektionistille mieluisa.

Maali antoi keittiöön ihan hienon luonnollisen pinnan ja olen kyllä lopputulokseen ihan tosi tyytyväinen. Ainut mikä jäi harmittamaan, oli kun maalailin yömyöhään keittiötä kun pojat oli nukkumassa ja epähuomiossa unohdin ne mikrolautaseen liimaamani teipit kiinni kuivumisen ajaksi ja niiden poistaminen jätti sitten tietysti vähän röpöläisen jäljen jälkeensä. Niclas heräsi ja kiireessä menin tissittelemään ja unohdin koko teipit. Mut näyttäpähän ainakin enemmän itsetehdyltä. ;)



Mitäs tykkäätte Lucaksen keittiöstä?
 
 
 


12 kommenttia:

  1. Voi kun hieno kyllä Lucaksen kelpaa kokata. <3

    VastaaPoista
  2. Hieno on!! :)

    Mulla on haaveissa myös tuunata tää keittiö,mutta odottelen että emme tarvitse enään hoitopöytää, jolloin saadaan tilaa keittiölle lasten huoneeseen <3 Mä en muuten edelleenkään pysty liityy lukijaksi. En ymmärrä :o

    P.s Jos muuten jatkossa haluat seurailla meitä,niin laita sun gmail osote mulle, niin kutsun sut mukaan. Laitan 3.11 blogin salaiseksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Siis mä en tajua? Ooks koittanu lisätä blogin osotetta bloggerissa lukulistaan? Jos sitä kautta onnistuis?

      Mun gmail osoite näkyykin tos blogin oikees reunassa, mut se on siis annieweliina@gmail.com. Laitahan linkkiä mulle. :)

      Poista
  3. Minäkin oon himoinnut tuota Ikean leikkikeittiötä, mutta se on liian kallis, joten puoliso päätyi ostamanaa kaksi vuotta sitten jouluna esikoiselle lahjaksi muoviversion. "Minä haluan ostaa tämän." Joten ostettiin se ettei nyt tartte useaa vuotta leikkiökeittiötä odotella - keittiö kun on ollut todella mieleinen.

    Mutta tuo tuunattu versio on kyllä vielä alkuperäistäkin siistimmän näköinen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siks mekin ostettiin se kimppaan ku on melko arvokas.

      Kiitti, mä tykkään myös! :)

      Poista
  4. Tosi hieno! Heti tulee kyllä erinäköinen kun laittaa vähän maalia pintaan. :)

    VastaaPoista
  5. Alkuperäinenkään ei ole huono, mutta muuttui kyllä edukseen. Hienoa työtä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ei se huono oo, muttei vaan ois sopinut Lucaksen huoneen värimaailmaan. Kiitos, oon kyl itekkin nyt yllättänyt itteni tällä! :)

      Poista
  6. Hieno tuli. :)

    Meillä on tuo keittiö ja kovasti on lapset tykänneet. :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi ❤️