sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Please, Sleep Well

Niclaksen nukkuminen alkoi kokea muutoksia n.kuukausi takaperin. Poika oli nukkunut yönsä hyvin, heräten vain kaksi kertaa syömään. Nukkumaan mentiin 20.00 ja tissille herättiin 23.00 ja 5.00. Yhtäkkiä poju alkoi heräämään monia kertoja yössä, pahimmillaan tunnin välein. Eli juuri kun äiti oli saanut unen päästä kiinni niin taas kuului pinniksestä hirvittävä köhnäys. Ensin mä ajattelin tiheän imun kautta, sitten hampaita ja nyt kun tätä on jatkunut paria välissä olevaa yötä lukuunottamatta noin kuukauden päivät, mä en oikeesti enää tiedä mistä tää johtuu?! Hampaita ei oo tullut vieläkään, voihan tietty olla, että niitä tehdään pitkään. Enkä mä tiedä onko mun maitomääräkään mitenkään rinnoissa noussut, mikä taas yleisesti ottaen olis tiheän imun kauden tulos.

Päätin kokeilla tehdä sängystä pientä pesää, jossa olisi mahdollisimman turvallista nukkua. Äitiyspakkaus on sängystä jo heivattu, sillä Niclas on siihen aika iso poitsu jo, mutta jos tämä peittojen ja vällyjen kanssa pesänrakennus sänkyyn ei toimi, ajattelin testata sitäkin vielä. Mä olen meinaan huomannut, että vaunuissa ulkona hän nukkuu paljon paremmin jos on kunnolla topattuna ulkovaatteisiin, kun taas silloin kesällä ja alkusyksystä lämpiminä päivinä kun laitettiin vaunuihin nukkumaan pelkillä sisävaatteilla, nukkui hän todella levottomasti. Eli mitä ahtaampaan pakettiin hänet on sullottu, sitä paremmin hän nukkuu. Välillä sänkyyn nukutettaessa pelkkä rätti käsien päälle tai unilelu kainaloon, auttaa saamaan unen päästä nopeasti kiinni ja nukkumaan hyvin. Tämäkään ei kuitenkaan toimi aina, kun pikkuherra sille päälle sattuu.



Välillä mä myös pohdin, että riittääkö mun maito varmasti? Mutta viimekertaisen neuvolakäynnin jälkeen kun poitsulle oli tullut kilo painoa lisää kuukaudessa, mä hautasin senkin. Ei kai sen tulo ole niin radikaalisti voinut yhtäkkiä muuttua? Iltavellin kokeilukin on käynyt jo mielessä, onhan poitsu kuitenkin kohta jo 4 kuukautta!? Kokeilinkin nyt tänään päivällä pienellä määrällä mitä poitsun masu tykkää riisivellistä. Jotenkin sitä silti vaan haluisi imetysmyönteisenä äitinä vaan antaa sitä omaa vauvalle parasta äidinmaitoa.

Nää on vaan niin hankalia, kun noin pienestä vauvasta ei voi yhtään tietää mistä mikäkin johtuu. Lucas on aina ollut hyvä nukkumaan, lukuunottamatta muutamia vaiheita nyt vähän vanhemmalla iällä kun olisi pitänyt päästä äidin ja isin sänkyyn nukkumaan. Mut silloin ihan vauvaiässä hän nukkui aina tosi hyvin. 2kk iässä alkoi nukkua öitä läpeensä ja päivälläkin saattoi välillä porskuttaa jopa 6h yhtä soittoa. Näin jatkui ainakin vuoden ikään, kunnes alkoi tulla jotain pieniä unihäiriöitä ja heräsi noin kerran kaks yössä, mutta nukahti helposti uudestaan. Joten mä oon ihan ummikko tälläisen kanssa? Mitä mä voin tehdä toisin, että hänen olis parempi nukkua? Että meidän molempien olis parempi nukkua?

En jotenkin millään raaskeis siirtää noin pientä omaan huoneeseenkaan nukkumaan, mutta sekin saattaa olla vielä yks vaihtoehto, ihan meidän molempien takia. Saa poju nukkua rauhassa pötköön unensa ilman nenässä koko ajan häiritsevää maidontuoksua ja äiti levätä kunnolla, jotta jaksaa touhuta seuraavana päivänä näiden pienten menossa mukana.

Tälläisiä pohdintoja tällä erää! Jos teillä on jotain hyviä vinkkejä, niin heittäkäähän ilmaan. Thänx!

2 kommenttia:

  1. Meillä 3kk poika on heräillyt kahden kolmen tunnin välein alusta asti. Kuitenkin olen huomannut että kun pojan laittaa löysästi kapaloon/peiton rullalle hänen ympärille nukahtaa hän nopeammin ja nukkuu rauhallisemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyykin testata tuota peiton käärimistä hänen ympärille. Kiitti vinkistä! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi ❤️